Bu Proje Benim İçin Aile Hikâyesi Diyen Yeni AKM'nin Mimarı Tabanlıoğlu'ndan İmamoğlu'na Öneri

Bu Proje Benim İçin Aile Hikâyesi Diyen Yeni AKM'nin Mimarı Tabanlıoğlu'ndan İmamoğlu'na Öneri

Türkiye'nin modern mimari tarihinin en önemli simgelerinden biri olan ve yıkımına dair tartışmalarla ülkedeki siyasi kutuplaşmanın simgelerinden biri haline gelen Atatürk Kültür Merkezi (AKM) binasının ilk mimarının oğlu, yeni projenin de mimarı Murat Tab

Tabanlıoğlu, eski AKM’nin yıkımı sırasında hissettiklerini ve yeni binaya dair temennilerini anlattı.

Yıkılan AKM’nin 1969 yılındaki açılışına binanın mimarı olan babası Hayati Tabanlıoğlu ile birlikte gittiğini anlatan Murat Tabanlıoğlu, "Benim için bu bir aile hikâyesi. Çocukluğumdan bu yana bir şekilde bu bina ile bir ilgim oldu… Hâlâ dahil olmamın önemli olduğunu düşünüyorum” dedi.

Gazete Duvar'ın aktardığı habere göre, Murat Tabanlıoğlu’nun 'babasının eserinin yıkımını görmeye tahammül edemediği' belirtiliyor; ismi verilmeyen bir başka mimara dayanarak, ‘fotoğrafları bile görmek istemediği’ ifadeleri kullanılıyor.

Haberde, Tabanlıoğlu’nun daha sonra yıkım alanına gidip eski AKM’nin bilet gişesinin seramik duvarları ile meşhur alüminyum spiral merdivenlerinin bir parçasını alabildiği, bu parçaların yeni binada da kullanılacağı belirtiliyor.

Financial Times, Murat Tabanlıoğlu’nun eski AKM’nin yıkımı karşısında böylesine üzülmüşken yeni binanın inşaatı için hükümetten gelen teklifi kabul etmesinin ‘bazılarına tuhaf geleceği’ yorumu yapıp habere şöyle devam ediyor: "Tabanlıoğlu normalde Erdoğan hükümetiyle çalışmayacağını ama binanın ailesi için öneminin teklifi kabul etmesinin öncelikli sebebi olduğunu söylüyor.

Aynı zamanda, Erdoğan’ın halk için bir kültür merkezi kurma yönünde açıkladığı hedefin kendisi için ‘çok önemli’ olduğunu belirtiyor.

Proje üzerinde tam karar yetkisine sahip olduğunda ısrar ediyor. ‘Özgür olmasaydım bir mimar olmazdım’ diyor.”

BİNANIN ADININ AYNI KALMASINI ERDOĞAN ÖNERDİ

Gazete ise Tabanlıoğlu’nun bu sözleri üzerine “Türkiye’de yazarlar ve sanatçılar üzerindeki baskı düşünüldüğünde, AKM 2020’de kapılarını açtığında gösterilerini sergileyecek olan aktörler, müzisyenler, dansçılar ve yönetmenler için aynı özgürlüklerin geçerli olup olmayacağı belirsiz” yorumu yaptı.

Tabanlıoğlu söyleşide, 860 milyon TL’lik yeni kültür merkezini babasının tasarladığı binanın ‘yeniden inşa edilmiş değil, yeniden düzenlenmiş’ bir versiyonu olarak tanımladı. ‘İkinci AKM’nin orijinal eserden en çarpıcı farkı dışarıdan da görülecek dev kırmızı küre olarak göze çarparken, Murat Tabanlıoğlu “Çok şeffaf bir bina.

Bütün meydandaki yaşamı değiştirecek” ifadelerini kullandı. Tabanlıoğlu, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’a yeni binanın planlarını sunduğu toplantı hakkında da “Binanın üslubu hakkında konuşmadık.

Onun için kapasite daha önemliydi” dedi. Ünlü mimar, binanın adının aynı kalmasını da Erdoğan’ın önerdiğini anlattı.

BİNAYI YANSITACAK HAVUZ PROJESİ

Tabanlıoğlu, yeni binanın tasarımını Taksim Meydanı’yla bütünleştirme arzusunda olduğunu, yapının önüne binayı yansıtacak şekilde bir havuz inşa etmek istediğini anlattı.

Gazetenin ‘siyasi açıdan böylesine tartışmalı bir yeri değiştirmesine Erdoğan’ın izin verip vermeyeceği’ yönündeki sorusuna yanıtında ise gülümseyerek ve İstanbul’da Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın değiştiğini hatırlatarak yanıt verdi.

Tabanlıoğlu hayalindeki havuz için Belki de yeni belediye başkanı buna izin verir. Belki o da opera binasının bir parçası olur. Neden olmasın? dedi.

KAYNAK: Gazete Duvar

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler